Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy z ZUS?
Zasiłek pogrzebowy należy się każdej osobie, która partycypowała w kosztach związanych z organizacją pochówku. Zgodnie z danymi podanymi na oficjalnej stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, takie wsparcie finansowe należy się:
- członkowi rodziny,
- pracodawcy,
- domowi pomocy społecznej,
- gminie,
- powiatowi,
- osobie prawnej kościoła lub związku wyznaniowego,
- a nawet osobie obcej, jeśli pokryła ona koszty pogrzebu.
Za członków rodziny ustawodawca uważa: małżonka (nawet w przypadku orzeczonej przez sąd separacji), rodziców, w tym ojczyma i macochę, własne dzieci oraz te przysposobione, jak również dzieci małżonka, dzieci, dla których zmarły był opiekunek zastępczym, dziadkowie, wnuki, rodzeństwo i inne osoby nad którymi została ustanowiona opieka prawna.
Dokumenty niezbędne do ubiegania się o zasiłek pogrzebowy
Lista osób, które mogą się ubiegać o zasiłek pogrzebowy jest pokaźna i warto z takiego wsparcia korzystać. By móc ubiegać się o ten zasiłek w pierwszej kolejności należy skompletować niezbędne dokumenty. Zgodnie z oficjalnym komunikatem ZUS do wymaganych dokumentów należą:
- Wniosek o wypłatę zasiłku pogrzebowego (druk Z-12),
- Akt zgonu, akt urodzenia dziecka, które urodziło się martwe albo odpis zupełny aktu urodzenia dziecka z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe. Akt zgonu może być wystawiony za granicą, pod warunkiem, że nie jest to tymczasowy akt zgonu,
- Oryginały rachunków poniesionych kosztów pogrzebu, a jeżeli oryginały zostały złożone w banku – kopie rachunków potwierdzone przez bank za zgodność z oryginałem,
- Dokumenty potwierdzające Twoje pokrewieństwo lub powinowactwo z osobą zmarłą (skrócone odpisy aktów stanu cywilnego),
- Zaświadczenie płatnika składek o podleganiu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.
Wiele zależy jednak od sposobu, w jakim wnioskodawca zamierza składać dokumenty: osobiście, pocztą czy internetowo.